سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سیستان سرزمین شگفتیها و مهد دلیران
زکات دانش نشر آن است . [امام علی علیه السلام]

نوشته شده توسط:   رضا  

سه شنبه 85 اردیبهشت 19  11:16 عصر

     استان سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود صد و هشتاد و هفت هزار و پانصدو دو کیلومتر مربع، در جنوب شرقی ایران و در مختصات جغرافیایی بیست و پنج درجه و سه دقیقه تا سی و یک درجه و بیست و هشت دقیقه عرض شمالی و پنجاه و هشت درجه و چهل و هفت دقیقه تا شصت و سه درجه و نوزده دقیقه طول شرقی واقع شده است.

      این استان پهناور در سمت شرق با کشور پاکستان نهصد کیلومتر و با کشور افغانستان سیصد کیلومتر مرز مشترک دارد؛ در قسمت جنوب با دریای عمان به طول تقریبی دویست و هفتاد کیلومتر مرز آبی دارد و از قسمت شمال و شمال غرب با استان خراسان  به طول صد و نود کیلومتر و در قسمت غرب با استان کرمان به طول پانصد و هشتاد کیلومتر و با استان هرمزگان به طول صد و شصت و پنج کیلومتر همجوار است.

      استان سیستان و بلوچستان به لحاظ وسعت از بزرگترین استانهای کشور است و پس از استان خراسان در رتبه دوم قرار دارد. این استان از دو ناحیه سیستان و بلوچستان تشکیل یافته است که از لحاظ طبیعی با یکدیگر کاملاً متفاوتند.

       ناحیه سیستان هشت هزار و صد و هفده کیلومتر مربع، در قسمت شمالی این استان قرار دارد و حوزه مسطح و مسدودی است که از آبرفت‌های دلتای قدیمی و فعلی رود هیرمند تشکیل شده است.

       ناحیه بلوچستان به مساحت صدو هفتاد و نه هزار و سی‌صد و هشتاد و پنج کیلومتر مربع منطقه وسیع کوهستانی است که حد شمالی آن کویر لوت و حد جنوبی آن دریای عمان است.مرزهای طولانی آبی و خشکی استان با کشورهای افغانستان، پاکستان و کشورهای حوزه خلیج فارس، موقعیت ویژه‌ای را به آن بخشیده و سبب ایجاد شرایطی خاص شده است.

       چندگانگی و تنوع مذهبی، گویش‌های مختلف و نمود تعلقات قومی و قبیله‌ای از دیگر ویژگی‌های اجتماعی این استان است.

        بر اساس آخرین تقسیمات کشوری استان سیستان و بلوچستان سال هزار و سیصد و هفتاد و پنج دارای هفت شهرستان، بیست و نه بخش، شانزده شهر، نود و دو دهستان و شش هزار و سی و هشت آبادی دارای سکنه بوده است.

        شهرستان‌های آن عبارتند از: ایرانشهر، چابهار، خاش، زابل، زاهدان، سراوان و نیک شهر.

 

        تا بعد

 


 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
 
پنج شنبه 103 اردیبهشت 13
امروز:   1 بازدید
دیروز:   0  بازدید
فهرست
آشنایی با من
سیستان سرزمین شگفتیها و مهد دلیران
رضا
معرفی سیستان،آثار باستانی زابل،اخبار سیاسی،اجتماعی،فرهنگی،حکایات،روایات،تمثیلات،
لوگوی خودم
سیستان سرزمین شگفتیها و مهد دلیران
اوقات شرعی
حضور و غیاب
لینک دوستان
آرشیو
اشتراک
 
طراح قالب
www.parsiblog.com